Het duurst zijn de spotjes overdag als koningin Beatrix de Akte van Abdicatie
tekent in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Kort daarna verschijnt ze met
de nieuwe koning Willem-Alexander en koningin Máxima op het bordes van het
paleis op de Dam. Beatrix en Willem-Alexander houden dan allebei een korte
toespraak.
’s Middags is de inhuldiging van de nieuwe koning in de Nieuwe Kerk. De
tarieven voor reclamespots bedragen tijdens de abdicatie 35.000 en 45.000
euro, afhankelijk van het tijdstip.
Balkonscène hoogtepunt
Op basis van kijkcijfers van de vorige troonswisseling uit 1980 valt af te
leiden dat de balkonscène het hoogtepunt vormt en de meeste kijkers trekt.
In 1980 waren dit bijna 7 miljoen mensen, een kijkdichtheid van 46 procent.
De kijkers waardeerden de uitzending met het rapportcijfer 7,8.
De Ster zegt dat adverteerders graag meeliften en inhaken op unieke
gebeurtenissen als deze. "Heel Nederland zit op dit historische moment voor
de buis, thuis of buitenshuis. Er zijn maar weinig gelegenheden waar
Nederlanders zich zo ‘samen’ voelen", zegt een Ster-woordvoerster.
"Het bijzondere zit hem ook in de actualiteit. Er zijn veel programma’s die je
later kunt bekijken, maar de troonswisseling is iets dat je live wilt
bekijken. Dat biedt kansen voor adverteerders. Daar willen ook zij bij
aanwezig zijn."
Goedkoper na plechtigheden
Direct na de officiële plechtigheden dalen de kosten voor zendtijd in de
reclameblokken van de Ster. Adverteren rond het meezingconcert Samen voor
Oranje in Ahoy en de koningsvaart die het koningspaar aansluitend maakt over
het IJ in Amsterdam kost 20.000 euro per halve minuut.
In de loop van de avond zakken de tarieven stapsgewijs nog verder naar 7000
euro.
Inhuldiging kost NOS geld
De beelden van de NOS gaan de hele wereld over. Omroepen uit de hele wereld
kunnen volgens een NOS-woordvoerster inschrijven op de uitzending bij de
European Broadcasting Union (EBU).
Volgens NOS-directeur Jan de Jong is het een misverstand dat de operatie de
omroep veel geld oplevert. "De uitzending is duur en kost de NOS eerder 2
dan 1 miljoen euro. Reclame-inkomsten gaan naar de overheid en niet naar de
NOS. Dus 30 april is een dag die de NOS vooral veel geld kost en niets
oplevert. Dat geeft niet, want daar heb je nu precies een publieke omroep en
de NOS voor."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl